Hjärngympa

Ursäkta det långa uppehållet mellan förra inlägget och detta men eftersom jag försöker att inte sitta så mycket vid datorn så blev min blogg tyvärr bortprioriterad.

Idag har jag i alla fall haft förmånen att få gå på en väldigt intressant föreläsning och eftersom jag ändå behövde renskriva minnesanteckningarna från den så passar jag på att dela med mig via bloggen.

Anledningen till att jag väljer att dela med mig av minnesanteckningarna är för att det för mig var väldigt meningsfullt att få en påminnelse om varför det är viktigt att träna. Hoppas att du också känner extra motivation efter att du läst anteckningarna. Dags att hjärngympa!

 

Föreläsning 2018-04-12 HVC 50 år.

Anders Hansen, specialistläkare i psykiatri.

Författare till boken ”Hjärnstark; hur motion och träning stärker din hjärna.”

Bra kondition ger bra koncentration.

Fysisk aktivitet kan hjälpa mot depression. Vid mild till medel depression kan den fysiska aktiviteten till och med vara mer verkningsfull än antidepressiva läkemedel. Antidepressiv träningsdos är högpulsträning i 45 minuter 3 dagar i veckan under minst 5-6 veckor för att märka resultat. Vid djup depression är fysisk aktivitet ett bra komplement till läkemedel.

Under stress producerar kroppen cortisol för att antingen kunna fly eller fäkta. Då vi idag stressar utan att varken fly eller fäkta fysiskt så ökar cortisolhalten i kroppen successivt för varje stresstillfälle. Motion sänker cortisolhalten och regelbunden träning lär kroppen att inte reagera lika starkt på stress. ”Either you run the day or the day runs you”

Vid fysisk aktivitet tillförs 20 % mer blod till hjärnan vilket också ökar syretillförseln, precis som till kroppens andra muskler. Fysisk aktivitet gör även så att ett naturligt ”mirakelmedel” kan bildas och frisläppas i hjärnan och göra den starkare och bättre över tid. BDNF som ämnet förkortat heter kan inte framställas på något annat sätt än i hjärnan och under fysisk aktivitet.

Varför fungerar hjärnan bättre av fysisk aktivitet?

Den tekniska utvecklingen har kommit längre än evolutionen. Våra kroppar är fortfarande skapade till att vara jägare och samlare som gick 15-17’000 steg per dag. Under tiden som de flesta av människorna var jordbrukare beräknas man ha gått 18’000 steg per dag. Idag går vi i genomsnitt 5-6’000 steg per dag.

Men, om det nu är så bra för hjärnan att vi rör på oss; varför älskar vi det inte?

Av naturen är vi lata för att spara kalorier. Kroppen är fortfarande är inställd på att proteiner och kalorier är svåra att jaga och samla, något vi inte behöver göra idag.

I en tid när träning förknippas med sport/idrott/maraton och andra trender som man helt enkelt inte vill vara en del av, hur ska man då förhålla sig? Tänk på vad som är träningens egentliga innebörd; Återgång till den livsstil som vi är utvecklade för.

Optimal träningsdos ur hjärnsynpunkt; Hjärndosen

  • Allt räknas
  • För maximal effekt
    • Spring 45 minuter 3 gånger i veckan
      • Ganska högt tempo, 70% av maxpuls
      • Ska bli andfådd
    • Cykla, simma, tennis eller kampsport
      • Intensiteten räknas
    • Styrketräning tycks utifrån vad vi vet idag inte ge samma effekt på hjärnan men är ett bra komplement till konditionsträning om man tycker det är roligt och givande.

Tips till de som är så stressade att de känner att de skulle behöva ta från sovtiden för att hinna med att träna, gör inte det, se hellre över livsstilen och förändra den.

 

Kul hjärnan på löpband — stockfoto

https://se.depositphotos.com/51750365/stock-photo-fun-brain-on-treadmill.html

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *